A halogatás az egyik legjelentősebb időrabló szokásaink közé tartozik. Azt, hogy halogatunk, lehet már észre sem vesszük, annyira a mindennapjaink részévé vált. De lehet ellene tenni, ha felismerjük, hogy halogatunk, az, az első lépés afelé, hogy változtassunk ezen a negatív szokásunkon.

Ne izgulj mindenki halogat, még én is. De fontos azt kiemelni, hogy aki ennek tudatában van és tesz ellene, sokkal hatékonyabb és rendezettebb életet tud kialakítani magának, mint az, aki beletörődik abba, hogy ez van és elkönyveli magában, hogy ezen nem lehet változtatni.

Pedig nagyon is lehet, íme a 3+1 tipp arra, hogyan is tehetsz már ma azért, hogy leküzd a halogatást.

 1. tipp: Vezess naptárat!

Te vezetsz naptárat? Miért is nem?

A naptár vezetése ésszerű döntés lehet a feladataink nyilvántartására. Ha jól vezetjük a naptárunkat, akkor nem csak a feladatlistáink gyűjtőhelye, hanem minden egyéb számunkra fontos tevékenységé, eseményé és valamennyi ötletünk gyűjtőhelye is lehet.

Az, hogy a feladatainkat rendszerezve, valamilyen elv alapján látjuk csoportosítva, netán rangsorolva, sokat segíthet abban, hogy átlássuk nap, mint nap mivel van/lesz dolgunk, így elkerülhetőbb az, hogy egy-egy feladatra nem jut időnk, vagy esetleg teljesen el is feledkezünk róla, mert nem egy helyre volt felírva az összes feladatunk, hanem egy post-itre vagy egy cetlire, amit nem a naptárunkba tettünk, így elkavarodott.

Ahhoz, hogy mindig minden feladattal, elfoglaltsággal és eseménnyel tisztában legyünk és átlássuk a ránk váró feladatokat, ahhoz elengedhetetlen, hogy tudjuk milyen feladatokkal állunk szemben, és ehhez a legegyszerűbb módszer a naptár vezetése!

Úgyhogy, ha eddig még nem tetted, akkor vegyél egy naptárat vagy füzetet és kezd el vezetni, kézzel írva a feladataidat, ötleteidet és mindent, ami eszedbe jut. Csoportosítsd és rangsorold őket, hogy  még hatékonyabb legyél és egyre kevesebbet halogass!

Hogy miért is fontos, hogy kézzel írd a naptáradat arról az előző cikkemben már szó volt, úgyhogy itt az ideje, hogy egy szintet feljebb lépj és kézzel írt naptárat vezess!

2.tipp: Rangsorolj!

Nem lehet elégszer elmondani, hogy a feladataink közötti prioritás felállítása mennyire fontos! Az már fél sikernek mondható, ha pontosan tudjuk, hogy adott nap vagy héten mivel kell foglalkoznunk. De ahhoz, hogy hatékonyak legyen a napjaink, mindenképpen muszáj felállítani a feladataink közötti prioritásokat.

Sokan azt gondolják, hogy oké itt van mára 8 feladat, megcsinálom őket majd valamilyen sorrendben, és talán végzek is velük a nap végére. Na ezt nem szabad csinálni!

Ugyanis ha nincs fontossági sorrend, nincs prioritás, egyik feladata sem élvez elsőbbséget a többivel szemben, akkor máris elkezdünk halogatni és nap végére azt vesszük majd észre, hogy a 8 feladatunkból még maradt kettő, ráadásul ezek olyan feladatok, amiket nem is szívesen végzel el, így inkább átpakolod őket másnapra.

Egyrészt ilyenkor máris elkezdesz halogatni, másrészt pedig frusztráltabb és stresszesebb leszel, hiszen holnap se lesz hozzá nagyobb kedved, hogy megcsináld.

Úgyhogy a megoldás erre az, hogy felállítod a fontossági sorrendet a feladataid között, és lehetőség szerint egy olyannal kezdesz, amit nagyon nem szeretnél megcsinálni.

Hogy miért?

Olvass tovább és kiderül..

3. tipp: Kezdj egy utálatos feladattal!

A napi feladataid között biztosan van legalább egy olyan, amit kerülsz, lehet már párszor halogattad is, egyszóval nagyon nem akarod megcsinálni. Ha van ilyen feladatod, akkor ezzel kell kezdeni a napot. Gondolj csak bele, hogy mennyivel eredményesebb lesz a napod és mennyivel nagyobb lehet a sikerélményed, ha már reggel egy olyan feladatot kipipáltál, amit napok óta csak halogatsz, tologatsz.

Tudom, hogy utálod, és nem szeretnéd megcsinálni, de állj bele és csináld meg!

Egyrészt ott a sikerélmény és az, hogy büszke lehetsz magadra, hogy a nagyon utált feladat végére értél. Másrészt pedig a feladat végzése közbe belejössz a feladatvégzésbe, vagyis akármennyire is utálod elkezdeni, csak elkezdeni nehéz. Ha nekiülsz és beleveted magad, a végén majd rájössz, hogy lehet nem is volt ez az egész olyan szörnyű, mint hitted.

+1. tipp: Jutalmazd meg magad!

Ha pedig végre túl vagy a legutálatosabb feladaton, akkor jutalmazd meg magad!

Nem kell nagyon nagy dologra gondolni, mint mondjuk egy álomnyaralás egy tengerparti szigeten, lehet ez kisebb léptékű jutalom is, ami arányban van az elvégzett feladat mértékével, mint pl. egy süti a kedvenc cukrászdádban vagy egy kávé a kedvenc kávézódban.

Ha motiválod magad és tudod, hogy jutalmat kapsz egy-egy nehezebb feladat vagy projekt elvégzése után, akkor ez pozitív hatással lehet a teljesítményedre, eredményesebb lehetsz és ott lesz belül az a motiváló erő, ami előrébb fog lendíteni egy-egy nehezebb helyzetben, vagy borúsabb pillanatodon.

Ha úgy érzed, hogy egyedül kevés vagy ahhoz, hogy kellőképpen motiváld magad, akkor kérhetsz segítséget is. Kérj meg valakit, egy ismerőst, egy barátot vagy akár a párodat, hogy kövesse figyelemmel azt, hogyan is tejesíted a feladataidat. Ez a külső motiváció is pozitívan hat majd rád, benned lesz a vágy, hogy megfelelj és elkerüld a kudarcot és ezáltal a feladat teljesítésére koncentrálj. És amikor sikerrel jártál és végeztél a feladattal, akkor ünnepeljetek együtt!